Man kan ju alltid äta en chiapudding!

Vissa dagar kan vara väldigt intensiva, kanske hinner man knappt äta lunch. Känner du igen det? För mig har det varit en sådan vecka nu – fylld av patienter, administration och möten. Då gäller det att hålla sina energier så att man orkar. Att skippa lunchen är inte ett alternativ. Men det finns lösningar på allt. Hinner man inget annat så kan man åtminstone äta en chiapudding!

Det bästa med det är att det går snabbt eftersom det är både gott och lättätet – och att man får en go stund med mycket njutning mitt i vardagen. Vackert kan man göra det också!

Vad är då chiapudding som alla pratar om?

Enkelt beskrivet är det ett mycket näringsrikt frö som man blandar i någon typ av vätska, tillsätter frukt, kryddor eller smak på annat sätt, sätter in i kylen över natten och sen gärna dekorerar med bär, kokosflarn, nötter eller något annat gott. Chiafrön suger upp ca 12 ggr sin egen vikt av vätska och skapar därför en puddingliknande konsistens över natten. Fröet själv har ingen smak, vilket gör det lätt att använda i olika sammanhang som pudding, i gröt, i bröd, i smoothie etc.

Jodå, det stämmer – chiafröet innehåller 5 gånger mer kalcium än mjölk per gram och 8 gånger mer omega 3 än lax. Dessutom 7 gånger mer c-vitamin än apelsiner!
Man bör dock tänka på mängden man äter. I en chiapudding använder man bara ca 1,5 msk frön. Äter du inte en väldig massa chia så är laxbiten ett säkrare kort!

Igår kväll kom jag hem sent från jobbet och skulle förbereda någon typ av fika till qigong-gruppen nu ikväll – visp, visp och vips hade jag vispat ihop lite puddingar och kunde komma i säng i tid. Det gillar jag!

 

RECEPT PÅ KVÄLLENS PUDDING

Ingredienser
0,75 dl havremjölk

0,75 dl kokosgrädde eller kokosmjölk
2,5 msk  chiafrön (lite mindre om man önskar lösare konsistens)
1 krm vaniljpulver (äkta vanilj)
kanel och/eller kardemumma efter smak
lite flytande honung om man vill
1 msk kokosflingor

Topping
hallon (färska eller upptinade frysta)
kokos (riven eller flagad-rostad)

Gör så här
Blanda samman alla ingredienser i en skål.

Mät upp i önskat glas och låt stå i kylen över natten (ca 6 h räcker).
Ta fram chiapuddingen och servera med hallon & kokos!

Busenkelt!

Dela gärna denna information

About the author

Karin Stenberg är verksam inom Personlig utveckling och Komplementär medicin sedan snart 20 år. Hon driver företaget Healthy Habits i Kristinehamn ochTyresö där hon ger behandlingar och håller kurser och föredrag på temat hälsa.

Leave A Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *